Äppelmarängpaj

Nu har vi smaskat och ätit gott och alldeles för mycket!
Den tjusiga lilla kransen till mage har utökats ytterligare, men vem bryr sig...inte jag i alla fall det finns ju såå mycket gott för att ens vilja bry sig om den (kransen alltså).
Bakat blev det....En härlig Äppelmarängpaj med smak av citron och ingefära.





Recept:

Pajdeg:
2 1/2 dl mjöl
1/2 dl mannagryn
2 msk strösocker
125 g smör
3 msk vatten

Fyllning:
4 stora äpplen
1 dl råströsocker
1 msk ingefära
1/2 citron, pressad saft
( Jag brukar minska på ingefäran till 1/2 msk)

Maräng:
4 äggvitor
1 1/2 dl strösocker
2 tsk citron, pressad saft

Gör så här:
Mixa mjöl, manngryn, socker, smör och vatten. Tryck ut degen i en form, låt stå i kylen ca.30 min.
Nagga botten på pajdegen med en gaffel grädda i 225grader i ca.10 min.
Skala, kärna ur och skär äpplena i bitar, sjud i en gryta tillsammans med råsocker, ingefära och citronsocker till ett mos med mjuka bitar. Fördela i pajskalet.
Vispa äggvitorna till fast skum. Rör ner sockret och citronsaften, spritsa marängsmeten över äppelmoset och grädda i 175grader i ca.8-10 min.

Sugna på att prova? Gör det....och njut!!

Jag önskar Er alla en trevlig kväll!
Kram

1 kommentar: