Iskaffe


I värmen kör jag en svalkande favorit i repris! Receptet på den goda Frappen som jag gjorde förra året, den är ett måste på sommaren.

Frappe / iskaffe

Recept:
1,5 dl kallt kaffe
Strösocker efter behag
0,5 dl mjölk
2 msk vaniljglass
1 dl vispgrädde (ca.)

Gör så här:
Rör ner strösockret i kaffet medans det är varmt, låt kallna.
Mixa det kalla kaffet med mjölk och glass. Mängden mjölk och glass tog jag lite efter eget tycke och smak. Häll upp i ett glas, vispa grädde och toppa med. Man kan också välja att ha lite vaniljsocker och strösocker i den vispade grädden om man vill, jag tog istället lite socker i kaffet och lät grädden vara naturell.

Tips!
Jag har fryst in kaffe i iskuber och använder i min Frappe, istället för vatten. Så håller den sig kall och god utan att tappa smaken. 

Låt smaka!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar