Goda ting!

God dag!
Goda vänner... God mat... Goda råvaror...och goa loppisfynd...

De här två vita pajformarna i olika storlekar fyndade jag igår för 10kr/st


Den ovala (rättelse: rektangulär är den ju) formen gav jag 20kr för

Idag ska det lagas mat.
Jag älskar att laga mat och bjuda vänner på en massa gott, så det står massor av råvaror på bänken och visst är de goda att bara titta på! Det är så roligt att göra det där lilla extra, jag har så många recept från min tid som kallskänka att jag skulle vilja ge er alla på en gång...men det kan jag ju inte ;)
Jag är utbildad till kock/kallskänka så det är väl helt naturligt att jag är galen i mat och tycker det är en konst med matlagning, jag får en kick av att baka eller bara göra en enkel sallad!

En sak jag ska göra idag är coleslaw och det kan jag verkligen rekommendera, är gott till hamburgare, kött, grillat ja...egentligen precis allt. Den finns ofta som gott tillbehör på vårt bord på sommaren. Jag har alltid lite svårt att följa ett recept till punkt och pricka utan går ofta på känsla, men här kommer det exakta receptet.

Recept:
(4 port)

300 g strimlad vitkål
1 grovriven morot
1 dl kesella
1 dl cremé fraiche
1 krm cayennepeppar
1 msk citronsaft
2 msk hackad persilja
1 msk honung
1 tsk salt

Gör så här:
Strimla vitkål och riv moroten, blanda med alla ingredienserna.
Klart!

Ha det gott!
Matkram!

1 kommentar:

  1. Här har du en till som älskar god mat... Och jag har också jobbat som kallskänka en gång i tiden! Tack för receptet på coleslaw, har länge letat efter ett bra recept på det! Ha en skön lördagkväll! //kram maria

    SvaraRadera