Muffins/Cupcakes med hallonsmörkräm

Handlingen inför morgondagen är klar, det blir en heldag här hemma i morgon tillsammans med våra goda vänner. Matlagning och aktiviteter med barnen för oss damer medans karlarna ska arbeta på taket.
Dessutom hittade jag några loppisfynd på min shoppingtur idag, de får ni se en annan gång.
För nu ska jag bjuda er på Sagolika Cupcakes med hallonsmörkräm!

Kolla in dessa.....





Första gången som jag provade mina silikonformar och de var verkligen jättebra.
De här muffinsen är saftiga, goda och enkla och smörkrämen är verkligen sagolik!

Recept:
Cupcakes med vanilj

250 g smör
250 g mjöl
2 tsk bakpulver
250 g socker
4 ägg
1/2 dl mjölk
2tsk vaniljsocker

Gör så här:
Blanda alla ingredienser i en mixer i ca.1 minut, tills smeten är jämn. Fyll formarna till 2/3 och grädda i ugnen på 170 grader. kolla med en sticka efter 15 minuter. Låt dem svalna på galler.

Hallonsmörkräm
100 g smör, rumsvarmt
1 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
Jag använde färska hallon som jag mosade och pressade ut saften ur. Blandade ner i smörkrämen till önskad färg. Men det går också att använda 2 msk hallonsylt.

Gör så här:
Lägg smöret i en bunke och sikta ner florsocker och vaniljsocker. Vispa smörblandningen med elvisp tills den är ljus och porös. Vispa ner äggula hallonsylt/saft.

Spritsa smörkrämen på cupcakesen. Blommorna har jag gjort av mandelmassa som jag färgat med karamellfärg.

Hoppas ni haft en bra dag kära bloggarvänner!
I morn kan jag bli lite frånvarande, då det kanske inte är så trevligt om värdinnan sitter vid datorn medans gästerna är här ;)

Trevlig fredagkväll!
Cupcakekram!

&....nu finns det en bild med länk till Tegelpanne-auktionen på höger sida i bloggen!





9 kommentarer:

  1. Mumma...ser jättegoda ut, måste jag testa!!
    Ha en mysig dag imorrn ;))
    kram susanne

    SvaraRadera
  2. Wow, de ser supermumsiga ut! Verkligen jättefina!

    Kram Ida

    SvaraRadera
  3. Va duktig du är, ser supersmarrig ut =)
    Trevlig helg önskar jag dej, själv ska jag till Årjäng och loppisen utanför Jolins Home. kramar

    SvaraRadera
  4. Å shit vilka snyggingar!

    kram Mia

    SvaraRadera
  5. Men - de där får ni inte äta upp, de är alldeles för fina! =)
    Receptet plankas på en gång, här ska bakas cupcakes! ;)
    Ha en härlig helg, vännen!

    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Hej Emma!
    Mumsigt recept du bjuder på! Du undrade vart jag bor, Läckeby heter byn. Vart bor du själv, inte så långt ifrån Kalmar vad jag förstår.
    Önskar dig en trevlig dag imorgon, kram Camilla

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar blogg du har!
    Blir gärna din följare!
    Önskar dej en underbar dag!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  8. Åh så söta cupcakes du gjort, ser helt ljuvliga ut!
    Jo det blir lite att måla men det är ganska kul faktiskt o lite enklare ute med spill o sånt!

    Ha en fin lördag!

    Kram Liza

    SvaraRadera