Fotografering




Hittade min gamla Minolta-kamera som legat nerpackad i en låda i väldans massa år. Jag tror att det kan ha varit den som startade eller i alla fall ökade intresset för fotografering, att kunna göra mycket manuellt med sin kamera och styra över resultatet på fotot själv. Jag har ofta en bild i huvudet redan innan jag tar bilden om hur jag vill att den ska bli, målet är sen att uppnå det med kameran. 
En bild är så mycket mer än bara en bild, det är mycket som spelar roll som gör bilden intressant, tex, djupet, skärpan och även oskärpan, ljuset, placeringen av motivet och vart du lägger focus, bakgrunden och sakerna runtomkring är också viktiga. En bild med för stökig bakrund eller för mycket färger tycker jag kan bli bättre i svartvitt.
Jag redigerar nästan alla bilder något men målet är alltid att få bilden färdig så mycket som möjligt direkt med kameran för att inte behöva redigera så mycket, utan endast bättra skärpan lite.
Kameran jag har idag är en NIKON D60, objektiv 18-55mm 1:3.5-5.6G. Jag sparar just nu och hoppas snart kunna köpa mig ett nytt bättre objektiv med framförallt en mycket bättre bländare i.
Jag använder aldrig blixt när jag fotar, då jag tycker det förstör ljuset och känslan i bilden.
Jag överexponerar då jag vill ha mycket ljus i mina bilder. Eftersom jag fotar mycket inomhus kan det vara svåra ljusförhållande och svårt att få tillräckligt med dagsljus, då har jag högt ISO-tal inställt i kameran.
Jag fotar alltid manuellt (M) där jag själv kan styra över bländaren och slutaren.
Jag använder ofta stativ då det annars är lätt att man skakar på handen.
Jag har gått en fotoutbildning men skulle gärna vilja gå en till lite mer avancerad och lära mig mer.

Jag önskar er en CanonNikonbra start på veckan!
Fotokram

3 kommentarer:

  1. Hihi Härligt & bra info...
    Ha en CanonNikonbra start på veckan själv fniss/Kram

    SvaraRadera
  2. Jag saknar den tiden när man använde film i kameran. Jag är i motsatts till dig inte glad för redigering, jag vill ha en perfikt bild direkt ;)

    SvaraRadera
  3. Jag är ledsen, men för mig får det bli en Canonbra start på veckan ;) Men jag är inte emot något märke så jag önskar dig en Nikonbra start =)

    Minolta har jag haft två styck av, dock inte lika som den du visar här.. Bra kamera som jag lärde mig mycket med..
    Manuellt läge använder jag i stort sett enbart med och oftast utan blixt, använder jag blixt så är det en extern som jag riktar mot taket eller väggen om jag är inne =) Och man kan ju fixa med styrkan på blixten med så att det inte blir så skarpt, ett kanonbra hjälpmedel när det inte finns tillräckligt med ljus..

    God Natt och sov gott och ha en bra tisdag..

    Kram Mia

    SvaraRadera